hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلستان| سد معبر مشکل این روزهای نعلبندان

گلستان| سد معبر مشکل این روزهای نعلبندان

اگرچه قدمت بازار تاریخی نعلبندان گرگان به سال ۳۷۵ هجری قمری برمی‌گردد و در این بازار انواع خوراکی‌های خانگی و نان‌ها و شیرینی‌های محلی و انواع ترشیجات به همراه سبزیجات و میوه‌ها و مرغ و ماهی یافت می‌شود؛ اما. به‌رغم ظرفیت گردشگری‌اش به آشفته‌بازاری تبدیل‌شده که عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل کرده است.

کاسب‌های بازار علاوه بر این‌که بساط خود را در مسیر عابر پیاده قرار می‌دهند حتی تا چند متر جلوی مغازه خود را هم اجاره داده و این امر سبب ایجاد مزاحمت و دردسر برای شهروندان شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان هم از بحث و تبادل‌نظر در خصوص مشکلات بازار نعلبندان و بازار مرغ و ماهی طی پنجاه و پنجمین جلسه‌این کمیسیون خبر داد.

محمدابراهیم جرجانی با بیان این‌که شاهد سد معبر مغازه‌ها و تجاوز به حریم بازار هستیم، گفت: این امر شکایت شهروندان را در پی داشته و گاهی موجب درگیری هم شده است.

او افزود: مشاهده می‌شود که برخی از مغازه‌دارها قسمت جلوی مغازه خود را به دست‌فروشان اجاره داده و یا در قبال انجام خدمتی آن را واگذار می‌کند و همین امر به بازار چهره ناهمگون بخشیده است.

سد معبر جرم است

یک کارشناس ارشد حقوق هم در این زمینه گفت: براساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها اراضی، کوچه‌ها، میادین، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می‌شود و باید شهرداری‌ها با متخلفان برخورد کنند.

سید بنی میقانی افزود: همچنین، براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

کسبه حریم مغازه را حفظ کنند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان گفت: به دنبال ارتقاء کیفی بازار نعلبندان هستیم و بررسی و ساماندهی مشکلات این بازار در بخش‌های فیزیکی، بازخورد مسائل فرهنگی و رفع سد معبر با همکاری بازاری‌ها و دستگاه‌های متولی در دستور کار است.

موسی‌الرضا صفری افزود: جلسه‌ای با اعضای شورا بازار در دفتر یکی از اعضا برگزار کردیم که در این جلسه نمایندگانی از معتمدان کسبه هم حضور داشتند.

او ادامه داد: مقرر شد که اعضای شورای بازار تا یک فضای مشخص از کسبه بخواهند که حریم مغازه‌های خود را رعایت کرده و تمام اجناس خود را داخل مغازه‌ها ببرند.

صفری اضافه کرد: مأموران ما بعد از اجرای این امر به بازدید رفته و از کسانی که حریم را رعایت کرده‌اند قدرانی و باکسانی که از قوانین تمکین نکرده باشند به‌صورت قهری برخورد خواهد شد.

او بیان کرد: ۱۵ متری نعلبندان در گذر اول احیا بافت تاریخی قرار دارد و ساماندهی آن انجام خواهد شد.

تشکیل کمیته‌ای برای برخورد با سد معبر

همچنین شهردار منطقه دو گرگان گفت: احیا و بازسازی بافت فرسوده و بافت تاریخی را حوزه عمران شهرداری شروع کرده و جزو طرح‌های مصوب است که باید تا پایان سال کف سازی و جداره سازی آن انجام شود.

احمد لشکربلوکی افزود: نعلبندان هم در این مسیر قرار دارد و با بهسازی مسیر و ایجاد خیابان غذا ناخواسته پاکسازی می‌شود.

او ادامه داد: کمیته‌ای متشکل از دادستانی و معاون دادستان و خدمات شهری شهرداری در زمینه سد معبر این مسیر ورود پیداکرده و ساماندهی آن در دستور کار ما قرار دارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد